«.. Ο αυτόχειρας που πέφτει στις γραμμές του τρένου, ή ρίχνεται από το παράθυρο, βρίσκει (ή επιζητεί) ένα βίαιο θάνατο αλλά δεν διαπράττει μια βίαιη ενέργεια. Επιλέγει θα λέγαμε παθητικά, τις συνθήκες ώστε να του συμβεί, να του έρθει έξωθεν, ένας βίαιος θάνατος. Η βία δεν υπάρχει αμέσως ή έστω εμμέσως σε αυτόν. Υπάρχει στον όγκο του τρένου εν κινήσει, στο ύψος του ορόφου από τον οποίο έπεσε. Όμως ο αυτόχειρας που κόβει το λαρύγγι του δεν επιζητεί απλώς ένα βίαιο θάνατο αλλά τον επιζητεί ενεργά καθώς τον επιβάλλει στον εαυτό του ως άμεσος δράστης».
Με αυτές και άλλες παρόμοιες σκέψεις, ο ήρωας του βιβλίου «Η κλεμμένη περγαμηνή» του Φερνάντο Πεσσόα (Λισσαβώνα 1888 – 1935) μας εισήγαγε μέσω της μαιευτικής μεθόδου του Σωκράτη, της διαλεκτικής μεθόδου του Πλάτωνα αλλά και μέσω των δικών του σημειώσεων, απόψεων και πεποιθήσεων στον αχανή τρόπο σκέψης ενός συγγραφέα που τα έργα του δεν είναι μόνον κομμάτι αναφοράς στην Πορτογαλική λογοτεχνία αλλά τμήμα της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.
Είχε γράψει ο Ο. Πας για τον Φ. Πεσσόα : «Αγγλομανής, μύωψ, ευγενής, αλλοπαρμένος, μαυροντυμένος, απόμακρος και οικείος, κοσμοπολίτης που κηρύσσει τον εθνικισμό, επίσημος ερευνητής των ασήμαντων πραγμάτων, άνθρωπος με χιούμορ που δεν χαμογελάει ποτέ και που μας παγώνει το αίμα, επινοητής άλλων ποιητών και εξολοθρευτής του εαυτού του, συγγραφέας ενός παράδοξου λόγου διαυγούς σαν το νερό και σαν και αυτό απύθμενου : προσποίηση σημαίνει αυτογνωσία. Μυστηριώδης σαν το φεγγάρι το καταμεσήμερο, σιωπηλό φάντασμα του πορτογαλικού μεσημεριού. Ποιος είναι άραγε ο Πεσσόα;»
Οι τρεις ιστορίες μυστηρίου του εν λόγω βιβλίου, με την βοήθεια της καλεσμένης μας, την οποία ευχαριστούμε ιδιαίτερα για την παρουσία της και την διάνθιση της συζήτησης μέσω της γνώσης της, κας Αικατερίνης Παρισάκη, κλινικής ψυχολόγου (Α.Π.Θ.) με μεταπτυχιακές σπουδές στην Κοινωνική και κλινική ψυχολογία και εκπαίδευση στην Συστημική – οικογενειακή προσέγγιση, ξετυλίχθηκαν μπροστά μας με όλες τις πιθανές ψυχολογικές παραμέτρους που θα μπορούσαν να έχουν.
Γεγονότα είναι αυτά που συνέβησαν ενώ συμπεράσματα είναι αυτά που ο καθένας διεξάγει με βάση τις προσωπικές του προσλαμβάνουσες αλλά και ατομικούς αυτοματισμούς προηγουμένων εμπειριών που συχνά δημιουργούν την τάση λανθασμένων συμπερασμάτων. Ταυτόχρονα, ιδιοσυγκρασιακές, κοινωνικές ή περιστασιακές συνθήκες μας οδηγούν σε λήψεις αποφάσεων και ενίοτε σε ακραία βήματα, με φαινόμενα όπως οι καμικάζι που ενώ αυτοκτονούν θεωρείται μία πράξη ηρωϊκή, οι απεργοί πείνας που ενώ καταπονούνται, επιμένουν με βάση τον δικό τους αξιακό κώδικα, θρησκευτικές άκαμπτες πεποιθήσεις που προβάλλουν ως προτεραιότητα όχι τη ζωή αλλά την πιστή εφαρμογή κανόνων. Με μια σειρά παραδειγμάτων , η κα. Αικ. Παρισάκη μας εισήγαγε στον κόσμο της ψυχοπαθολογίας με τα ανωτέρω παραδείγματα αλλά και όχι μόνον. Το προσωπικό στοιχείο λειτουργεί πάντα, όπως διεξοδικά μας εξήγησε. «Όλοι διαβάσαμε το ίδιο βιβλίο. Γιατί δεν λέμε τα ίδια πράγματα; Υπάρχει ένα βιβλία αλλά τόσες αναγνώσεις όσες κα οι αναγνώστες. Ο καθένας από μας μιλώντας αποκαλύπτει κάποιο προσωπικό στοιχείο».
Στις 7 και 8 Δεκεμβρίου, Λέσχες Ανάγνωσης από όλη την Ελλάδα θα συναντηθούμε στην όμορφη Κομοτηνή, στην 3η Πανελλήνια Διαλεσχιακή Συνάντηση για να γνωρίσουμε τους επιφανείς συγγραφείς Θωμά Κοροβίνη και Ζουλφί Λιβανελί στο έργο των οποίων αφιερώνεται η φετινή θεματική που φέρει τον τίτλο «Η Ιστορία στη λογοτεχνία – Τόπος και χρόνος», με τα βιβλία «55» του Θωμά Κοροβίνη, εκδόσεις Άγρας και «Στη ράχη της τίγρης» του Ζ. Λιβανελί, εκδόσεις Πατάκης, σε μετάφραση Φράγκως Καραογλάν. Η Λέσχη Ανάγνωσης ΣΑΑΚ Ανατόλια θα βρίσκεται εκεί!
Στα πλαίσια ενεργού συμμετοχής στα δρώμενα στην πόλη μας, η Λέσχη Ανάγνωσης οργάνωσε ξενάγηση στην εμπλουτισμένη εμβληματική έκθεση με τίτλο «Ένδυμα Ψυχής» που τελεί υπό την αιγίδα της Προέδρου της Δημοκρατίας.
Πρόκειται για μία έκθεση μοναδική, όπου ο φωτογράφος Βαγγέλης Κύρης και ο εκφραστής της κεντητικής τέχνης Ανατόλι Γεωργίεφ παρουσιάζουν το “ελληνικό ένδυμα” με έναν ιδιαίτερο τρόπο και μιά καλλιτεχνική οπτική, φορεμένο από σύγχρονους ανθρώπους και μέσα από την όσμωση της φωτογραφίας με το ύφασμα και την κεντητική τέχνη.
https://www.miet.gr/event-list/event-Ekthesi-Endyma-Psyxhs
Η έκθεση παρουσιάζεται στη Βίλλα Καπαντζή, όπου το κτήριο από μόνο του είναι πηγή ιστορικού πλούτου για την πόλη και την ιστορία της/μας.)
Επόμενη συνάντηση ορίστηκε εκτάκτως για την Τετάρτη 11 Δεκεμβρίου 2024 με το βιβλίο του Sebastian Barry «Τον καιρό του Θεού», από τις εκδόσεις Ίκαρος, σε μετάφραση Αγγ. Αγγελίδη & Μαρίας Αγγελίδου.
Για οποιαδήποτε πληροφορία, ιδέα, πρόταση ή προοπτική αναφορικά με τη λέσχη Ανάγνωσης Σ Α Α Κ Ανατόλια, μπορείτε να επικοινωνείτε με τα γραφεία του ΣΑΑΚ (2310-238.835).
Ανδρομάχη Καρανίκα – Δημητριάδου,
Συντονίστρια – απόφοιτος 1980
Post a comment